Animela Animela
430
BLOG

Zamiast pasztetu na Wielkanoc

Animela Animela Rozmaitości Obserwuj notkę 11

Albo może - oprócz? ... W każdym razie: bardzo polecam, bo pieczeń jest rzeczywiście znakomita. Kolendry ma być naprawdę mnóstwo: nie tyle pęczek, ile pęk ledwo mieszczący się w dłoni! Z tym, że jeśli ktoś nie lubi, to niech zastąpi pietruszką czy koperkiem - ale - choć często zachęcam do zastępowania jednych produktów innymi - w tym przypadku to jednak będzie różnica. Łodyżki kolendry należy pokroić niedbale i zemleć razem z mięsem, a nać pokroić możliwie najdrobniej. Łopatkę wieprzową można zastąpić wołową, ale wtedy piec dodatkowe pół godziny.

Składniki:

1,2 kg łopatki wieprzowej

1 duża cebula

2 ząbki czostnku

wielki (co tam wielki - ogromny! taki, jak dwa letnie pęczki pietruszki czy kopru!) pęczek kolendry

ćwierć selera, obranego i pokrojonego

1 marchew, obrana i pokrojona

2 jajka, roztrzepane widelcem

pół słoiczka o pojemności 200 ml suszonych DOBRYCH pomirorów w oleju

sos Worcestershire (kilkanaście kropli)

ciemny sos sojowy (2-3 łyżki)

sól, pieprz mielony do smaku

bułka tarta (tylko i wyłącznie domowa. Z kupną lepiej nie zawracać sobie głowy!)

Wykonanie:

Mięso pokroić, cebulę obrać i pokroić, czosnek obrać. Łodygi kolendry pokroić z grubsza. Wszystko zemleć (średnie oczka) razem z selerem, pomidorami suszonymi i marchwią (resztkę pozostałą w maszynce wypchnąć pieczywem okrojonym ze skórki).

Nie chcę być nachalna, ale ponowne przemielenie masy, tym razem przez oczka pasztetowe, naprawdę robi kolosalną różnicę ... ale można też poprzestać na jednokrotnym przemieleniu. Po prostu pieczeń będzie mniej zwarta i bardziej grudkowata. Drugie mielenie to coś w rodzaju ciężkich robót, ale przy okazji Świąt można się poświęcić. Zachętą może będzie reakcja gości? Zapewniam, że każdy doceni drugie mielenie!

Do zmielonej masy dodać resztę składników i dokładnie wymieszać - najpierw łyżką, a na końcu dłonią - mój śp. Tata mówił, że tylko to daje ten "cieplik", który spaja masę ...)

Formę keksową (dużą) wysmarować olejem spod pomidorów i wysypać bułką tartą, nadmiar wyrzucić. Masę przełożyć do formy - łyżką, ugniatając tak, by nie pozostały powietrzne przestrzenie. Pęcherzyki powietrza są wrogiem pasztetów i klopsów!

Piec dwie godziny (wiem - niektórzy się oburzą, czemu tak długo, ale proszę mi wierzyć: to jest czas optymalny! A nawet - najbardziej optymalny :)

Znakomite na gorąca, jako substytut klopsa, a jeszcze lepsze na zimno (na zimno jednak najlepiej sprawdza się masa mielona dwuktornie. Przepraszam - czuję się, jakbym Państwa molestowała!)

P.s. Pierwszy raz taką masę mięsną przygotowałam jako nadzienie kurczaka pieczonego (i sprawdziła się znakomicie!), ale trochę mi zostało, więc upiekłam oddzielnie.Polecam z czystym sumieniem, bo nie znam osoby, której by to nie smakowało!

P.s. 2. Właśnie mi przyszło do głowy, że skoro to przepis na Wielkanoc, to masę można wykorzystać jako nadzienie do indyka! (ale wtedy piec tyle, żeby upiekł się indyk - tak tylko uściślam, żeby mnie ktoś nie pozwał o te dwie godziny ...

P.s. 3. Administracjo - zabrałaś mi moją osobowość - ale to jakoś wybaczyłam, choć z trudem. Ale dlaczego zabrałaś kategorię "Kulinaria"? Czy za to się płaci? ... Od kiedy nie ma kategorii "kulinaria", nie chce mi się publikować notek o gotowaniu, co jest ze szkodą dla mnie (frustracja), salonu (kliknięcia) i salonowiczów (bo przecież notki moje czy Vitello to jest kwintestencja kuchni: przepisy ludzi, którzy gotują na codzień i dzielą się tym, co pichcą rodzinie na codzień lub od święta.

Twierdzę stanowczo, że tego nie zastąpią celebryckie przepisy na pianę ze ślimaka morskiego ....

... wróć.

ślimak morski/wodorosty/czekolada.

Ręka do góry, kto goruje w ten sposób!

Animela
O mnie Animela

Jestem człowiekiem - przynajmniej się staram.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości